Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

Изложба на Великденски яйца в Етнографски музей

  25 Март 2015 1075 видяна
(3 гласа)

Експозицията "Красота от близо и далеч. Великденски яйца от Чехия, Словакия и България", може да посетите от 17 март до 30 април в Етнографския музей при Бан. Това чаровно изложение ще Ви просвети в най-старите техники за боядисване на писани яйца. Ще разберете какви орнаментни мотиви и декоративни стилове са използвали старите майстори на великденски яйца, в края на XIX и началото на XX век, при трите славянски народа - Чехия, Словакия и България. Изложбата е подготвена от Сдружение на чехи, словаци и приятели – Пловдив, Исторически музей – Велинград, и Института по етнология и фолклористика в Етнографски музей при БАН, със съдействието на членове на Чехословашки клуб "Т. Г. Масарик" – България.

Представени са приблизително 24 различни техники за рисуване на великденски яйца. Всяко писано яйце символизира възкресението, живота, любовта, а според шарката си носи и своето послание за здраве, дълголетие, късмет и благоденствие. "Писаното яйце стои на по-високо място от обикновеното боядисано яйце, при направата му е вложен труд, обич, почит. Шарките му имат символично значение, те са като едно писмо за любов, мечти, а понякога и огнени сълзи." - казва Иглика Мишкова.

От 7 до 9 април изложбата ще бъде съпътствана от демонстрации на традиционни български и чешки техники за изрисуване на великденски яйца.

Събитието представя 300 образеца на изписани яйца, рисувани и украсени чрез традиционни и съвременни техники, използвани в Чехия, Словакия и България. Всички изложени модели и техники за боядисване на яйца, предлагат реална възможност да бъдат лесно интерпретирани и възпроизвеждани. Използваните материали са изцяло на биологична основа с изключение на малка част боядисани яйца в красиви електрикови цветове, боядисани със синтетични багрила и тези при които се прави апликация с тел.

Затворената форма на яйцето означава отделяне на образа, съвършенство в завършена окръжност. Червеното яйце е магичен, лечебен и предпазващ символ – олицетворява любовта, живота и възкресението. Названието на украсеното великденско яйце на чешки е краслице /kraslice/, и е свързано едновременно с "украсяване" и "червен" /krášliti, krásný/. В Словакия писаните великденски яйца се наричат краслице, писанки, фарбанки, восковички. В България изрисуваните яйца се наричат писани яйца, шарени яйца, перашки.

История на орнаментиката при Великденското яйце

Най-старите орнаменти за украса на яйца са слънце и кръст, и имат плодоносно и защитно значение. С течение на времето се появяват растения, животни, човечета и различни надписи. В славянската култура орнаментите, използвани за изписване на яйцата са същите, които се прилагат в бродериите и порцелана. Те са общи, традиционни и еднакви по значение. В народната носия и облекло с везба се маркират границите на човешкото, социалното пространство. Тази везбена практика се налага от общите представи за света. Навремето възприемали Всемира като съвкупност от "свои" и "чужди" територии, предмети, явления. Сред неизвестното на природния хаос бил вместен познатия им и безопасен човешки свят.

В този свят протичал живота на всеки човек – сред рода, семейството, селищния колектив; сред познати вещи, дейности, взаимоотношения; върху собствената усвоена територия. Извън този свят се намирало "чуждото" пространство – неразгадания хаос, в който господствали непознати, странни, зли, нечовешки сили. Везането като вид дейност, и везмото като краен продукт, маркирали граница на усвоената и опазена моминска територия. Нарушаването на този "порядък" винаги водело след себе си тежки наказания за момите неспазили задължителния модел. "Прегрешението" можело да се появи в различни посоки. Страхът от възможното "прекрачване" в другия свят на самодивите и змейовете - свръхестествени същества, често възприемани като уроки.

Свареното и подготвено според определени правила яйце, е готово за изписване и се разделя от върха на симетрични части – половини, четвъртини, осмини, в които се разполагат желаните изображения. Симетричното разделяне става както по вертикална, така и по хоризонталната линия, а в някой случай едновременно и по двете. Освен симетричната, характерна е и кръстова композиция при разполагането на мотивите. И двете композиции могат да символизират както духовното, така и безкрайността на космоса. Календарните митове проследяват живота на растителността през различните сезони, създават темата за умиращия и възкръсващ бог. При разграфяването, в яйцето се разполагат равномерно мотивите и орнаментите върху повърхността му. Използват се декоративни елементи от дивата природа – растителни, цветя, животни, също и хора. На второ място са използваните геометрични мотиви и композиции – точки, звездички или слънце.

Част от красивите яйца, участващи в изложбата може да разгледате в галерията.

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Четени

Коментирани