Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

Романът Майстора и Маргарита на Михаил Булгаков

  15 Август 2014 2343 видяна
(4 гласа)

Има ли Бог? Вярвате ли в Дявола? Съществуват ли вещици, вампири, демони? Могат ли котките да говорят? А, от друга страна, кой надделява в битката между доброто и злото и как това се отразява на обикновения човек? Освен това - колко силна може да бъде любовта на една жена към един мъж? Каква е връзката между всичко това и още много други въпроси, налудничави и общочовешки, повдига тази книга, като предлага на читателя своите тълкувания и отговори.

Един от представителните романи за развитието на руската литература през ХХ век, „Майстора и Маргарита" на Михаил Булгаков пита и отговаря на някои търсения на човечеството, зародили се преди хилядолетия и до ден днешен останали в търсене на неуловимата истина.

Писана в периода 1929-1940 г., а издадена в цялостния си вид доста след смъртта на своя автор (след близо 30 години) - през 1967 г., в книгата се долавят елементи, пропити със съветско-руски реализъм и картини от Москва, която се оказва, за изненада на столичани, посетена от самия Сатана – професорът по черна магия.

Михаил Булгаков е руски писател, роден в Украйна. Той живее и твори в системата на безпощадната съветска цензура и може би тази му злощастна съдба го вдъхновява да създаде образа на Майстора от най-емблематичната си книга – „Майстора и Маргарита".

В романа се преплитат няколко сюжетни линии, което създава интригуващо очакване и усещане за многопластовост, която е своеобразно предизвикателство за читателя. Така именно на страниците на книгата се разгръщат съвместно завладяващата любовна история между Майстора и Маргарита, фантастичното присъствие на Дявола (Воланд) и неговия демонично-ексцентричен антураж, както и разказ за последните часове от живота на Исус Христос и неговата смърт – авторски поглед към събитията от Евангелието.

И както са завързани сюжетните линии, така като сглобени в красива мозайка са религиозното, интимно-любовното, фантастичното и психологичното, парченцата на всяко от които проблясват със собствена светлина.

„Майстора и Маргарита" претърпява множество редакции и Булгаков не веднъж експериментира със заглавието на този си роман – „Черният маг", „Князът на мрака", „Синът на В." и други.

Демонологичното в творбата на писателя завладява със своята образност. На всяка следваща страница пред нас оживяват нови и нови персонажи, противопоставящи се едни на други и същевременно немислими без взаимната си свързаност.

Романът описва живописно Великото сборище или мита за Валпургиевата нощ, която по принцип е празник, честван в нощта на 30-ти април срещу 1-ви май в Германия, Финландия, Швеция. Той съвпада и с деня на св. Валпурга. Исторически Валпургиевата нощ възниква като приемственост на обичаите по посрещането на пролетта в езичеството. На този ден се палят огромни огньове в чест на настъпването на сезона, в който природата отново оживява.

Но в германската средновековна митология обаче Валпургиевата нощ е празник на вещиците, които заедно с други нечисти хтонични сили се събират на деня на св. Валпургия на връх Брокен в планината Харц и се опитват да попречат на идването на пролетта и на всичко онова, което тя символизира изобщо.

Имайки предвид развитието на действията в романа, неизбежно постепенно се налага въпросът за справедливостта. И Булгаков, чрез героя на Майстора, „хвърля най-големия си шедьовър в огъня и поверява въздаването на справедливост на Дявола – на „онази сила, що вечно се стреми към злото, но всъщност все добро твори".

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Коментирани