Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

Избрани филми от Златна роза 2012

  17 Октомври 2012 297 видяна
(1 глас)

Когато става дума за класации, всички сме убедени, че те винаги са субективни и обобщават мнението на определена група хора. А когато говорим за кино награди, под внимание се взимат мненията на журито на съответния фестивал, публиката, критиката и в по-малка степен резултатите от бокс офисите. Всяка от тези групи оценява по различен начин предложените в състезателната програма заглавия.

Хората ходят на кино, за да разтоварят от напрегнатото ежедневие, да си доставят приятни емоции с филма, който са избрали или за да получат житейска мъдрост от екрана. Обикновено журито и критиката имат по абстрактен подход към подбора на заглавия. Комисиите гледат техническите качества на лентата, броят близките и далечни планове, които дава оператора, отчитат опитите за политическа сатира на сценаристите. Но всичко това, оказва се, не вълнува публиката, която иска да си достави удоволствие, чрез гледането на филми. Киното, а и животът твърде силно забързаха ритъма си, за да си позволим да губим часове в гледане на уникална творческа концепции, некореспондираща с важните за съвремието ни проблеми и с твърде слаба динамика в действието.

Затова журито избра „Цветът на хамелеона“, разказващ за дейността на ДС, преди и след промените, критиката - „Аз съм Ти“, със сценарий, базиран на романите „Роман без заглавие“ и „Адриана“, от Димитър Димов и Теодора Димова, а публиката - ефекната комедия „Чужденецът”.

В „Аз съм Ти“ се разказва за живота на Адриана, изиграна от Жанет Спасова и Юра, чиято роля е поверена на Ирмена Чичикова. Адриана е богата наследница на фабрикант, оставил и цялото си наследство, преди да замине за Англия. Последният подарък, който получава от състоятелния си баща е чисто нов автомобил. Тя има всичко, пари, положение в обществото, високо образование, получено в истанбулски колеж. Но няма истински приятели и това я тормози. Връзката ѝ с художника Лъчезаров не е достатъчно удовлетворяваща за нея, защото той е бохем, който харесва страстта от харченето на пари, а тя търси семеен уют. За да се разнообрази, търси утеха в многобройните си хобита - рисуване на картини, писане на поезия, танци. На прием среща пилот от Българските военновъздушни сили. Харесва го! Страстта ѝ пламва. Но той е сгоден и скоро ще се жени. Адриана кани пилота и годеницата му Мария на Рождения ден на Лъчезаров. Художникът забавлява момичето, докато Адриана се отдава на своята страст с летеца, изигран от Деян Донков. Мария ги вижда, понася изневярата тежко.

Юра е бедно момиче от София, което живее заедно с баба си. Учи психология в Софийския университет, но за да помага финансово на старицата, си търси работа. Една сутрин намира у дома разтворен вестник с обяви. Попада на една за компаньонка на възрастна дама. Чрез нея се озовава в дома на Адриана, за да се свърже с нея в настоящето, откривайки общи тайни от миналото на двете. На прожекцията на филма присъстваха Теодора Димова, реж. Петър Попзлатев и изпълнителката на една от двете главни женски роли Жанет Спасова. Част от снимките на наградения филм са реализирани в резиденция Евксиноград, със съдействието на Общината и коменданта на базата Господин Капитанов.

„Цветът на хамелеона“ пресъздава проблеми от реалността, претворени в художествена фантазия, предлагаща нестандартен изход от заплетена ситуация. Лентата на реж. Емил Христов разказва за един от бичовете на българското общество - агентите от Държавна сигурност, които намират начин да действат и след промените в България, осъществени през 1989 г. Момче, на име Батко Стефанов има един твърде неприемлив за социалистическото общество проблем - онанизма. Леля му, която го осиновява след смъртта на родителите му, го води на психиатър. Той не му помага особено, но момчето само заменя самозадоволяването с кръстосване на пръстите и израства здрав мъж. В казармата симулира епилептичен припадък, за да отърве службата. Военната комисия му забранява да кандидатства във ВУЗ-ове. Но Батко подава документи в полувисш институт, скривайки заболяването си. Измамата е хваната от агент на ДС, който заплашва, че ще издаде младежа на властите и го вербува.

Мисията на Батко, наречен агент Марципан, е да следи свои преподаватели и колеги от института, които четат и обсъждат американския роман „Цинкограф“. В книгата се разказва за създаване на паралелна мрежа от агенти, която да се опълчи на официалната власт. Заради издънки и присъствието на генералски син в групата на дисидентите агент Марципан е разжалван, но романът го вдъхновява. Той си прави фалшива карта на агент и вербува инакомислещите младежи от клуб „Спекулум“, за да използва събраната от тях информация срещу МВР. Разбира се, във всичко е замесена и жена, защото всеки герой има нужда от своята половинка. Филмът поставя по нетрадиционен начин важни за обществото проблеми.

„Чужденецът“ се очертава като любим на родната публика, защото по статистика е гледан от над. 60 хил. зрители. Той е режисьорски дебют на артиста, водещия и секс символ за много момичета Ники Илиев, който се ожени за екранната си партньорка Саня Борисова миналия месец. Снимките са реализирани в София, с. Лещен, обл. Благоевград, Гърция и Франция. На мой въпрос към Саня Борисова, какво и е помогнало да влезе в кожата на своята героиня Магдалена, тя отговори, че уникалната природа в Лещен я е вдъхновила да изиграе образа.

„Чужденецът“ е интересна история за любовта между французин и буйно селско момиче от банския край, в което се влюбва и градско момче от София, приятел на младият Жерар. Една случайна среща удря като гръм Жерар и той се захласва по непокорната планинка Магдалена Минкин. Спонтанно решава да се ожени за нея и тръгва да я търси из Родопите. По грешка попада на друго семейство с фамилия Минкини. Измъква се от тях, но бащата го погва и във Франция. Филмът е забавен, динамичен, различен от всичко, снимано до момента в българското кино. 

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Четени

Коментирани