Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

Късометражните филми на Златна роза: 1-ви блок

  15 Октомври 2012 231 видяна
(0 гласа)

Първият блок от програмата за късометражни филми на Фестивала на българския игрален филм във Варна, премина на 9-ти октомври. В нея бяха включени: „Welcome to София“, „Солено и сладко“, „Парафиненият принц“, „Жълто куче“, „Скок“.  112-те минути бяха изключително силни и наситени с емоции. Първите 5 филма от общо 10-те с кратко времетраене се отличиха, като по-силни от следващата половина в програмата. Сред тях е награденият в своята категория със статуетката „Златна роза“ „Парафиненият принц“, сниман по действителен случай. Зрителите имаха възможност да го гледат повторно при закриването на 11-ти октомври.

Краткото кино истории бяха селектирани от комисия в състав: Вл. Чернев, А. Ковачева, Б. Делев, Л. Дякова. Съставът е изгледал продукции, със сумарно времетраене от над 500 минути, за да подбере от тях ок. 240. Извършеният от тях подбор е частичен, тъй като по регламент в програмата задължително влизат проекти, финансирани от Националния филмов център (НФЦ).

На първата пресконференция присъстваха представители на екипите, създали „Солено и сладко“, „Парафиненият принц“ и „Скок”. Поли Генчева, режисьор на станалия супер успешен „Солено и сладко“, сподели, че сама е финансирала снимките, а звездата на модерното българско кино - Асен Блатечки участва безвъзмездно. Критиката отличи нейния труд, заявявайки за „Солено и сладко“ и останалите филми в програмата: „Отдава се прекалено внимание на формата, но това ги изпразва от съдържание. Те стават кухи и кънтят, а целта на всеки филм е да въздейства върху сетивата. „Солено и сладко“ предизвиква много сериозни емоции, разказвайки за драмата на много български семейства.“ Лентата, получила одобрението и на публика, и на критици, е снимана в изпълнение на задача, поставена на авторката в рамките на майсторския клас, воден от Георги Дюлгеров. Още по време на снимките Поли Генчева разбира, че няма да се побере в зададения ѝ 5-минутен формат. Целта е твърде амбициозна, тъй като историята, по мотиви от разказ на Деян Енев, трябва да бъде разказана докрай, в пълнота и дълбочина. А за това са необходими дузина минути, в които малкия актьор Боян Арбов и големия актьор Асен Блатечки да се разгърнат, създавайки у зрителя усещането за сладка безизходност, която не е фатална за живота на двамата герои и може да бъде преодоляна със силата на волята. В залата бе зададен въпросът: „Как се работи с утвърден актьор като Асен Блатечки?“ Поли Генчева отговори: „Той е невероятен... и с него се работи лесно. Постигна добър синхрон с малкия актьор.“

„Скок“ има различна съдба. Той е замислен като пълнометражен и в последствие е преправен на късометражен филм. При монтажа са изрязани голяма част репликите, за да се получи история, разказана чрез действие, без диалог. Работното заглавие на лентата е „Самбуру“, а дължината в различните версии варира от 120 до 55 мин., като накрая достига до 30 мин. На въпросите: „До каква степен липсата на финансиране се отрази върху дължината на филма?“ и „Мобилизира ли липсата на финансиране?” - режисьорът отговори: „Липсата на финансиране не оказа влияние върху дължината на филма.“ Промените са се наложили, за да се постигне по голяма яснота на изказа и чистота на формата.

„Парафиненият принц“ има най-странна, дори смразяваща история. Както вече стана ясно, той е сниман по действителен случай. Разказва за мъж, убил майка си и сестра си. Прототипът на главния герой, извършващ престъпленията е познат на най-добрия приятел на режисьора и сценарист Павел Веснаков. Веснаков каза: „Историята е изцяло истинска. Момчето-убиец е приятел на моят най-добър приятел. Случаят не е ясен, мотивите потънаха в медиите. Споменът ми е за един нормален човек. Той не знае за съществуването на филма.“ Мотивите за двойното убийство все още са неразкрити и затова филмът е с отворен финал.

Критиката оприличи „Парафиненият принц“ на бразилския ъндърграунд филм от 70-те „Убих семейството си, отидох на кино“, както и на „Аврора“, също разказващ за немотивирани убийства. Авторът призна, че тъкмо „Аврора“ и новата вълна в румънското късометражно кино са го вдъхновили да създаде своят „Парафинен принц“, оказал се достоен за „Златна роза“. 

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Четени

Коментирани